wtorek, 16 października 2018

Biegnij! Czyli jak i dlaczego zacząć

Nieważne jak wolno robisz postępy. Najważniejsze, że jesteś o krok dalej, niż ci, którzy siedzą w domu... albo w pracy. Oprócz programistycznej pasji bieganie wygrywa bezkonkurencyjnie. Jest ze mną już 7 dobrych lat i myślę, że zostanie na długo.







Dlaczego warto zacząć biegać

  • pozwala utrzymać wymarzoną figurę,
  • poprawia samopoczucie poprzez wydzielanie tzw "hormonów szczęścia",
  • daje satysfakcję i wpływa na samoocenę,
  • zapobiega wielu chorobom,
  • pozwala na utrzymanie prawidłowej wagi,
  • zmienia myślenie,
  • nie jest tylko sportem, jest stylem życia!

Jak zacząć

  1. znajdź 30 minut
  2. ubierz się w wygodne ubrania
  3. ubierz adidasy (wygodne, na początku nie koniecznie biegowe)
  4. BIEGNIJ!

Jak pokonać brak motywacji?

  • biegaj od razu po pracy (pod warunkiem, że nie ma upałów),
  • postaw sobie cel: czasowy lub kilometrowy,
  • nie masz siły biegać? truchtaj,
  • biegaj z kimś, nie będziesz miała wyboru,


Na co zwrócić uwagę

Pogoda


Biegniesz...pierwszy kilometr., drugi kilometr... robi się coraz cieplej a Ty czujesz  jakby cała moc została na starcie. Powodem jest ciepło. Przed wyjściem z domu zwróć uwagę na pogodę, jeśli masz możliwość sprawdzenia temperatury sprawa staje się bardzo prosta. Zasada jest jedna: podczas biegania odczuwalna temperatura jest około 10︒C wyższa niż w rzeczywistości. 

Pora dnia


Pora dnia zależy od pory roku. W zimniejsze dni (jesienno -zimowe) staraj się wybierać godzinę, w której jest najcieplej. Unikaj porannych i wieczornych pór. Jeśli nie masz możliwości biegać w południe zrób to od razu po pracy. W lato natomiast wybieraj bardzo późne pory a najlepiej skuś się na mały jogging przed pracą, a korzyści będziesz odczuwać cały dzień!

Ubranie


Mamy porę dnia i sprawdzoną pogodę. Jak dopasować strój? Przede wszystkim ma być wygodnie. Masz w szafie starą, miękką, różową koszulkę? Śmiało, nie krępuj się! Biegasz w często uczęszczanym parku i chcesz fanie wyglądać? Żaden problem, na rynku jest wiele sklepów stacjonarnych i internetowych, które oferują stylowe ubrania w przystępnych cenach. Druga zasada: ubieraj się zgodnie z pogodą i nigdy nie za ciepło (zapewniam Cię, że nie zmarzniesz). Biegasz w chłodniejsze wiosenne dni? Załóż czapkę lub opaskę oraz cienki szalik na szyję. Biegasz w zimę? Czapka, szalik i rękawiczki obowiązkowe! Do tego koszulka i oddychająca lekka kurtka. Kombinuj, aż sama zaczniesz wyczuwać pogodę.

Buty


Wygodne i porządne. Najlepiej przeznaczone do biegania. Nie ma większej krzywdy dla kręgosłupa i kolan jak nieodpowiednie obuwie. 

Miejsce


Jeśli tylko masz możliwość to unikaj betonowych chodników i alejek (kręgosłup bardzo tego nie lubi). Biegasz po parku? Znajdź nieutwardzanie alejki. Mieszkasz blisko lasu? Wykorzystaj to.  Szerokim łukiem omijaj drogi, wdychanie spalin na pewno nie jest pożądane podczas joggingu, a dodatkowo wzrok każdego przejeżdżającego kierowcy jest bardzo dekoncentrujący. 

1 komentarz:

  1. Trzeba wyjść z domu, to nie bieganie jest problemem, ale wyjście z domu. Jak już się wyjdzie to samo bieganie to jest przyjemność :) gratuluję wytrwałości

    OdpowiedzUsuń